pondělí 2. dubna 2012

O sdílení

Včera večer když jsem se přihlásil  na facebook a kromě tuny fotek jídel (tenhle fenomén mne nepřestává fascinovat), "soukromých" přání k narozeninám na veřejných zdech a obligátních kreslených vtipů typu FUUUUU (tentokrát nebyly žádný koťátka za volantem asi) jsem si všiml, že dvě informace sdílelo několik mých přátel nezávisle na sobě. První z nich byla fotka dvou fanynek Boston Bruins, které ve svých rukách třímaly obří nápis, že na střední škole třímaly (nejen v rukách) něco jiného, co patřilo hráči číslo 19 z domácího týmu Tylerovi "nějaký příjmení" (který projížděl okolo). Druhým odkazem pak byl záznam Vladimíra 518 z Pecha Kucha Night, ale nakonec je to vlastně úplně jedno...

Napadla mě kacířská myšlenka. Co kdyby, každý mohl vkládat jen své vlastní originální příspěvky? Vlastní nápady, fotky, idee, videa, atd.. Žádné sekundární sdílení.

Důležitým aspektem sociálních sítí je samozřejmě šíření informací, proto bych tuto utopickou myšlenku realizoval např. pouze jedenkrát týdně v neděli (kdy je obecně největší návštěvnost). Myslím, že by to bylo příjemné osvěžení a minimálně bychom o sobě navzájem, díky úbytku zbytečných sdílení, více věděli a naše vlastní nápady by se dostali k většímu publiku. Facebook je pravděpodobně nejnudnější sociální síť ze všech, jediné čím se odlišuje, je fakt, že byl první svého druhu (můžu se samozřejmě mýlit). Podle mě svým samotným prostředím (zaměřeným na klikovost) nemotivuje uživatele ke kreativitě, ba naopak spíše se jim snaží namluvit: "Buďte stejně nudní jako v reálném životě (tam vás taky nikdo nemotivuje k tvorbě), protože facebook je (přesně jako) váš reálný život!" Možná je to trochu přitažené za vlasy, ale v reálném životě (tzv. offline životě) vyžaduje každý kreativní čin uvažování mimo rámec ve kterém se pohybujeme.

Příklad. Když jsem nedávno ze setrvačnosti otevřel další ze série FUUUUU vtípků (jak se jim říká obecně?), tak jsem se po dlouhý době zasmál. Proč? Protože obrázek nepopisoval žádný obecný jev, ale konkrétní chování jednoho mého kamaráda z basketu, který je neponaučitelný gambler. Vtipné mi to přišlo, protože jsem znal jak člověka, kterého vtip zobrazoval, tak toho jež si musel dát (nějakou minimální) práci vtípek vytvořit. O co jde? I sebemenší kreativní čin je pořád kreativní čin a je lepší než pasivní klikání na tlačítko sdílet. Je osobní. Je zábavnější. Je o nás pro nás...

Od dneška bych vyhlásil každou neděli jako DPK - den personální kreativity!.)) Nejsme distribuční síť sdílených informací, jsme individuality, které mají co nabídnout...

UPDATE
tak mi opět lehký research dokázal, že téměř cokoliv mne napadne už v USA taky někoho napadlo (obzvlášť v případě diplomky mě to vždy opravdu potěší...)))  O podobném nápadu, ale na Google+ zde: http://mediatapper.com/my-dream-a-google-without-re-shared-posts/


9 komentářů:

  1. Jinými slovy nám chceš kolibříku sdělit, že by bylo neskonale originálnější, kdybys (alespoň pro tentokrát) nic nepsal... Chápu to správně?
    Marek

    OdpovědětVymazat
  2. Haha taky mě to na konci napadlo Mazánku, ale je pondělí, takže jestli to máme nějakym způsobem orchestrovat, tak to orchestrujme. Ale až v neděli!

    PS. zapni si malej

    OdpovědětVymazat
  3. Tak ne každej takhle důmyslně natahuje sítě, aby se do nich chytal sám, tak to teda chapeau... ale budiž! jinak neni čas, akorát škoda, že sem teďka přejel ňákou bábu, tak se ozvu pak, teď jedu úplně na krev...

    OdpovědětVymazat
  4. Spíš běžíš úplně na krev...)
    Jinak se tomu řiká glitch marketing: důmyslně ze sebe udělat blbce a následně s pompou zveřejnit, že se jednalo o záměr. Bral jsem kurzy od Káti K. jestli mi rozumíš...

    PS. Putin i Klaus už jsou ošetřený

    OdpovědětVymazat
  5. oprava: Krystýny K. samozřejmě... Káťa K. je v tom určitě nevinně.)))

    OdpovědětVymazat
  6. :-)tak ovšem Kačenka je silnej kalibřík... btw. tys to vzal tim autem dost ze široka, to sem proti tobě úplnej amatér!

    OdpovědětVymazat
  7. v tomto místě mi nezbývá než si půjčit slova klasiků: http://www.youtube.com/watch?v=BNDbsmtlZIs

    OdpovědětVymazat
  8. :-) musíme někdy na pivo

    OdpovědětVymazat
  9. hlavně doraž příští úterý...propíjej se pokuty...) final celebration.)

    OdpovědětVymazat