čtvrtek 26. ledna 2012

Zastávka na trase New York - Praha

Při procházení Archiwebu jsem narazil na článek popisující New York projekt High Line Park veřejného prostoru, jež povstal z prachu, či lépe řečeno z pilířů tamní nákladní drážní dopravy. Ta původně sloužila k přepravě surovin mezi továrnami, avšak druhá polovina dvacátého století v čele s levnějšími technologiemi a přesunem velkých továren mimo centra měst, se podepsala na drážní dopravě stejně jako zavedení véčka při skocích na lyžích.

Odhlídnu-li od tun hipsters a turistů, představuje pro mne High Line Park téměř ideální představu o projektu 21. století, jehož primárním cílem je dostat obyvatele městského centra (v tomto případě Manhattanu) do ulic (či lépe řečeno nad ně). Spojení zeleně, kulturních akcí a sociální interakce přímo v srdci schnilýho jabka ve mě evokuje dojem vlastního izolovaného světa, vlastní Galaxie. Galaxie, jíž si obyvatele vytvořili a zušlechtili navzdory silniční dopravě a Galaxii hektického New Yorku, žijícího si svůj život pod jejich nohama. Vizuálně mi High Line Park připomíná fúzi Chicagský nadzemky a Semiradiminých zahrad, a právě proto mě tolik baví. Jelikož nápad a účel vynikne mnohem více pokud je zároveň na první pohled krásný a esteticky zajímavý.



A když už jsem u té chvály, po zadu nezůstává ani Praha. Více už Adam Gebrian ZDE.

Žádné komentáře:

Okomentovat