úterý 17. ledna 2012

Mám ฿Ӂ (rád) Sémiotiku

Za přibližně 34 hodin mne doc. Ing. Prokop Toman, Csc., 2. místopředseda spolku českých bibliofilů a ikona katedry systémové analýzy FIS VŠE, vyzve abych si u státní závěrečné zkoušky z vedlejší specializace vylosoval dvě otázky. Jednou z oblastí zkoušky je část nazvaná Prezentace a komunikace informací. Jedná se o neuvěřitelně rozsáhlý a neuvěřitelně banální předmět a přesto je to nejčastěji právě tento předmět, který dělá studentům u státnic největší problémy (u mě to platí 100%). Problém je v tom, že naprosto běžné znalosti a informace o lidském chování musíme roztřídit do mnoha vrstev a členění a tato členění si zapamatovat.

Příklad. Agresivní typ člověka se v konverzaci bude chovat agresivně, submisivní typ submisivně a benevolentní typ benevolentně (jaké překvapení). Ne všechna členění jsou však tak "jasná". Tak např. máme 15 úrovní naslouchání:

  1. aktivní
  2. nenaslouchání
  3. pasivní
  4. na úrovni obsahu
  5. empatické
  6. zjišťující
  7. vnímající
  8. doplňující
  9. slabě neutrální
  10. silně neutrální
  11. podřízené
  12. filtrované
  13. pocitové
  14. útočné
  15. hodnotící
přičemž označení jako pasivní, aktivní, neutrální, doplňující atd. se linou téměř každým členěním napříč celou látkou a v konečném důsledku utváří z poměrně zajímavého předmětu dokonalý guláš. Přemýšlel jsem jak z toho ven.

Jediné co se mi za předminulý semestr z výše zmíněného předmětu zarylo do paměti ze všech těch šílených členění byla "salámová taktika" (jedná se o taktiku v komunikaci, kdy při jednání předkládáme požadavky postupně). Proč asi. Označení "salámová" je natolik debilní (geniální), že si ho člověk prostě musí zapamatovat. Napadlo mne tak přiřazovat k nudným pojmenováním pojmenování zajímavá a hlavně zapamatovatelná a kupodivu to funguje. Nemusí se nutně jednat o označení z gastronomie, empatické naslouchání můžu přejmenovat na "starší ségra", zjišťující na "nejlepší kámoška" (v reálu jsou samozřejmě lepší reálná jména) atd. atd.. Sportovci mohou využít symbolů ze sportu, matematici číselné kódy a gurmáni výše užité symboly z gastronomie.

Napadlo mě, že určitě musí na internetu existovat podobná stránka, jež přiřazuje slovům a frázím konkrétní symboly pro lepší zapamatování. Žádnou takovou jsem bohužel nenašel (research byl opravdu krátký). Našel jsem však jinou zábavnou "vzdělávací" stránku Quizlet, která funguje na bázi kartiček (flashcards) a jejich neustálého opakování za účelem zapamatování. 







Pěkný, funkční nápad a hlavně plně pracující na občanské (studentské) spolupráci a sdílení nápadů, se symboly se zde však zatím nepracuje. Nevadí.

Samotná věda a způsoby vizuální komunikace skrze symboly (jak jsem se dozvěděl opět díky učení na státnice) je stará už téměř 150 let. Jedním z příkladů je jazyk Blyssymbolics viz. obrázek umístěný na začátku příspěvku (znamená Welcome to Blissymbolics International).
K využití vlastních symbolů při učení se na zkoušku jsem přistoupil dnes vůbec poprvé. Tak nevím. Je to dobrej nápad? Je to špatnej nápad? Nebo jakej je to nápad?

Žádné komentáře:

Okomentovat