pátek 6. ledna 2012

Hájek - Okamura 1:1


...aneb kdo je víc paranoidní?

Hradní vícekancléř (vážně, co je to za funkci?) Petr Hájek je svou oblibou v konspiračních teoriích velmi dobře znám. Miluje kontroverzi a miluje když sám o sobě může číst v novinách (připomíná vám to někoho?). Petr Hájek např. zpochybňuje vysvěcení Tomáše Halíka, americké občanství Baracka Obamy a v neposlední řadě označuje Usamu Bin Ladina za mediální fikci a jeho dopadení za pohádku pro dospělé. Po každém takovémto prohlášení se panu vícekancléři (dokonce ani Word nezná tu funkci) dostane od médií skvělé zpětné vazby, nejčastěji v podobě první zobrazené zprávy na všech mainstreamových zpravodajských serverech. Čím si tuto abnormální pozornost vícekancléř zaslouží? Jedná se snad o osobu, jež prošla volebním mechanismem a disponuje patřičným mandátem? Jedná se o vykonavatele zákonodárné, výkonné, či justiční moci? Jedná se o významnou osobnost z akademické, intelektuální, náboženské, kulturní, či podnikatelské sféry? NE, NE a NE. Tak čím?

Petr Hájek je vícekancléř, nic víc, nic míň. Abnormální kvantita  (ostatní autoři konspiračních teorií, a že jich je na internetu požehnaně, mohou jen závidět) výskytu jeho jména v médiích je otázkou dobrého vkusu samotných médií a jejich svobodného rozhodnutí. A tak to přesně má být. O to více mne osobně překvapil tento článek: http://zpravy.idnes.cz/media-ovladla-nas-svet-k-volbam-uz-ani-nema-cenu-chodit-mini-hajek-p8w-/domaci.aspx?c=A120102_183122_domaci_jj.

Kromě vět typu: "Kýč dalajlamismu tady rezonuje asi 20 let" je na tomto článku, zachycující report extremistického ultrapravicového uskupení (slova bývalého kardinála Vlka) Lipový Kříž, zarážející především Hájkův povzdech nad tlakem a mocí dnešních médií. Ta dle vícekancléře Hájka propagují programový ateismus a podporují deviace, čili jinými slovy informují jistým způsobem o tématech, o nichž by Hájek raději neinformoval vůbec, nebo agresivně (např. pochod homosexuálů).  Sám vícekancléř si však neuvědomuje, že popírá sám sebe. Fakt, že nacionalistické názory člověka, který nedisponuje jakýmkoliv výše zmíněným mandátem, jsou zveřejňovány dnes a denně na předních stranách většiny českých deníků, popírá samotné poselství o zmanipulovaných médiích. Média dávají prostor celé škále názorů, včetně těch extrémních (čehož je Hájek zářným příkladem) ve většině (neřku-li všech) probíraných problematikách a je jen na nás a našem svobodném rozhodnutí k jakému názoru se přiklonit, či jaké médium číst. Pokud Hájek tuto svobodu slučuje s médiokracií - budiž, ale nejedná se o nic jiného než dětinský brekot ve stylu "ta zlá média nepíšou to co JÁ chci". 

Pokud lze s vícekancléřem Hájkem v něčem souhlasit pak je to trend banalizace a zjednodušování zpráv ze strany médií, jehož příčinnou však dle mého názoru je mediální trh samotný (žádná tajemná síla s cílem manipulovat), potažmo chování jeho spotřebitelů (čtenářů). Tuto problematiku jsem nakousl v mých předchozích příspěvcích a bude mne zajímat i v příspěvcích budoucích. Teď ale k Tomiovi.)

Ach Tomio, Tomio. Dostalo se za poslední dny nějakému potenciálnímu prezidentskému kandidátovi většího PR než právě tobě? Jan Švejnar či Přemysl Sobotka dohromady nebyli skloňováni v médiích během uplynulého roku tak často jako ty za poslední týden. A ty si ještě stěžuješ (http://www.parlamentnilisty.cz/rss/zpravy/Okamura-Nekdo-se-me-boji-Slysel-jsem-ze-na-me-chystaji-spinu-218813) že na tebe (a kdo vlastně? "někteří lidé?") chystají špínu! Celá tato potenciální kandidatura neoficiálního mluvčího českého cestovního ruchu je směšná věc, ale zajímavá je, v kontextu Hájkova spílání, právě role médií. Okamura prodává. Média nám neříkají abychom Okamuru volili (spíše naopak), ale čistě informují o jeho názorech a komentářích, protože jeho jméno v headlinu v těchto dnech znamená zaručené kliknutí. A v tom je celý vtip - média se nestarají, zda Okamura zastává tradiční katolické hodnoty, zda podporuje Dělnickou stranu, či zda by zavedl trest smrti. Média se starají o to, aby uspokojili co nejvíce jedinců na straně poptávky. Pokud tedy zrovna nepíší, takovým způsobem jakým bychom si představovali, neviňme je, ale nás samotné, my jsme ta poptávka, my jsme ti jednotlivci, my jsme ti co stojí ve frontách před trafikou, my jsme ti kdo třímají v rukách myš. Nevytvářejme iluze zmanipulované společnosti. Nevytvářejme iluze všemocných médií.

Na závěr přikládám video demonstrující jazykovou vybavenost špičky českého cestovního ruchu, jež nás reprezentuje v nejvýznamnější celostátní americké televizi CNN.) 


1 komentář:

  1. 4 dny to trvalo: http://www.parlamentnilisty.cz/rss/zpravy/Spina-je-tady-Jsi-chudy-Okamuro-Do-politiky-jdes-pro-penize-219229
    "„A závěrem bych chtěl panu Papežovi a všem dalším podobným pomlouvačům s nadsázkou vzkázat, že se tedy asi ‚budu muset stát‘ tím neúspěšným chudáčkem a neúspěšným podnikatelem, kterého ze mne udělali, takže prodám svého nového Aston Martina a vezmu si místo něj jedno z několika dalších svých firemních aut nebo možná raději prodám jednu ze svých nemovitostí s výhledem na Pražský hrad,“ poznamenává ironicky Okamura." co dodat...

    OdpovědětVymazat