Kulturní hodnotu v kontextu památkové péče odborná literatura specifikuje
rozdělením hodnoty na 5 částí: estetickou, duchovní, symbolickou, sociální
a historickou. Ekonomické efekty vybraných historických budov lze určit
kombinací jejich kapitálových nákladů (jakou má budova reálně hodnotu,
včetně nákladů obětovaných příležitosti), přímých ekonomických benefitů,
které generuje budova např. z prodeje vstupenek a nehmotných ekonomických
benefitů, ve kterých se nejvíce projevuje právě kulturní hodnota. Při
jejímž výpočtu se kromě metody cestovních nákladů a hedonické metody
nejčastěji používá tzv. metoda podmíněného ocenění, která na základě
kvantitativního sběru dat vyčísluje celkovou i nepřímou hodnotu nemovitosti
či instituce.
Zatímco negativní scénář nepočítá s rozšířením datové základny kulturních
dat a jejich využitím při alokaci finančních prostředků, pozitivní scénář zavádí
aktivní správu a práci s daty, která umožní kvantifikovat přínos jednotlivých
pražských aktiv.
Aplikací výše zmíněné metody na muzea, knihovny
a archivy v západoanglickém Boltonu bylo zjištěno, že hodnota těchto institucí činí 10,4 mil. GBP.
Město tak dle srovnání s veřejnými výdaji a granty jednotlivým institucím
zjistilo, jaké z institucí mají pro místní komunitu nejvyšší míru přínosu oproti
vynaloženým městským prostředkům, které činily celkem 6,5 mil. GBP.
(2005, Jura Consultants)
Aktivní přístup ke správě kultury v pozitivním scénáři pomůže městu pochopit
fungování organismu památkově chráněných prostorů i institucí v nich
sídlících. Cestou ke zvýšení jejich ekonomické i kulturní hodnoty je pak v pozitivním
scénáři živá kultura. Mezinárodní zkušenost ukazuje, že rozšíření kvalitní kulturní
nabídky formou festivalů vytváří benefit jak pro organizátory, tak pro město
samotné. V kombinaci s principy kulturního turismu tak kontrast soudobého umění s historickou tváří města může oživovat i vybydlené památkově
chráněné objekty, které pro společnost ztrácejí svou hodnotu. Např. během
rakouského festivalu Festspiele ve městě Bregenz, jehož celkové náklady činily
20 mil. EUR, činily celkové dotace veřejného sektoru 5,7 mil. EUR, tj.
28,5 % nákladů. Celkové příjmy z daní z příjmu odvislé od tohoto festivalu však
činily 21 mil. EUR, tzn. že z každého jednoho eura investovaného veřejným
sektorem se vrátila eura 4.(2013, Smith, Richards)
Příkladem festivalu v pražském kontextu může být festival 4+4 dny pohybu,
který si oživení opuštěných pražských památek dává jako jeden ze svých
cílů, či Pražské Quadrinnale, které k prezentaci současné scénografie a divadelní
architektury využívá památkově chráněné prostory.
Díky PQ v roce 2011 došlo k zvýšení českého HDP o 111,6 mil. Kč
a veřejné rozpočty získaly díky přehlídce nejméně 61,1 mil. Kč.
Po očištění dat činil čistý dopad na pražské HDP 42,1 mil. Kč.
Celková dotace pražského magistrátu činila v roce 2011 1,5 mil. Kč,
tj. z každé koruny investované městem se pražské ekonomice vrátil
osminásobek, přičemž Praha samotná získala z ubytovacích poplatků
přibližně 1,48 mil. Kč. (2011, Raabová)
Strukturovaným sběrem dat, jejich vyhodnocením a následným využitím
výsledků při rozhodování a plánování má Praha jedinečnou šanci stát se
unikátní kreativní laboratoří, kde se povede dialog živé kultury s historickým
a kulturním dědictvím minulých staletí.
Žádné komentáře:
Okomentovat