Zatímco přínosy kultury či historického dědictví jsou často označovány
jako nevyčíslitelné, pro rozpočet hlavního města to neplatí. Omezené
finanční zdroje na kulturu představují pro město odpovědnost i výzvu, jak svým obyvatelům zajistit co nejkvalitnější kulturní nabídku. Právě
kvalitní kulturní nabídka je hlavním nástrojem, kterým je možné reagovat
na přetížení historického centra Prahy turisty. S kulturním turismem Strategický
plán nepracuje jako s nutným zlem, nýbrž jako s potenciálním zdrojem
vitamínů, které mohou oživit i lokality mimo centrum.
Decentralizace pohybu turistů je možná pouze za předpokladu, že město
dokáže aktivně propojit svou historickou fyzickou strukturu se současnou
živou kulturou. Zdánlivě prázdná fráze v kontextu Prahy získává stále větší urgenci. Klišé o skanzenu je potvrzováno i kvantitativními výzkumy návštěvníků Prahy, kteří značku města vnímají především skrz dno pivního
půllitru či estetiku historické architektury.
Aby tyto projekce město obrátilo směrem k udržitelnějšímu obrazu sebe
sama, je nutné na značce společně s hlavními partnery a institucemi pracovat
a kýžený obraz i v praxi naplňovat. Vize o kulturní značce, kulturním
turismu či oživení památek jsou však bezvýznamné do chvíle, pokud by
v centru pozornosti pražské kulturní politiky nestál člověk. Bez obyvatel
s nápady, bez umělců, bez designérů, bez IT expertů či bez vědců se výše
zmíněné pojmy nenaplní obsahem. Aktivní politika podpory kulturně-kreativních
odvětví má pozitivní vliv jak na hrubou přidanou hodnotu, tak produktivitu
práce. Pokud chce Praha zabránit odchodu svých nejnadanějších
obyvatel, musí se sama stát prostorem intelektuálních elit, prostorem, kde
noví Seifertové, Heyrovští či Havlové stimulují své prostředí k nekončícímu
dialogu ať už v „pražské kavárně“, nebo plzeňské pivnici.
Kulturní turismus mimo přetížené historické jádro, inovace v kultuře zlep-
šující podmínky nejkreativnějším Pražanům, oživení pražských památek
současnou kulturou i kulturní značka utvářejí navzájem provázaný organismus
závislostí, jehož vitalita je klíčová pro vitalitu Prahy jako skutečné kulturní
metropole, která si je vědoma svých možností a své vlastní autenticity
i odlišnosti od Vídně, Berlína, Kodaně nebo Amsterdamu.
Žádné komentáře:
Okomentovat